środa, 25 października 2017

Sebastien Loeb - Legendy sportu| Rajdy WRC

Sebastien Loeb - Legendy sportu | WRC



Data i miejsce urodzenia: 26.02.1974, Haguenau
Narodowość: Francja     
Dyscyplina: Rajdy Samochodowe
Osiągnięcia:

  • Rajdowy Mistrz Francji – 2001
  • Rajdowy Mistrz Świata super  1600 - 2001 r.
  • Rajdowy Wicemistrz Świata - 2003
  • 9-krotny Mistrz Świata w Rajdach Samochodowych WRC( 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012)
  • 76 zwycięstw w WRC(do 2012 r)
  • Drugie miejsce w wyścigu Le Mans 24 h - 2006
  • 3-krotny zwycięzca Race of Champions - 2003, 2005, 2008


Sebastien Loeb biorąc pod uwagę osiągnięcia, jest najwybitniejszy i najbardziej utytułowanym rajdowym kierowcą świata, dzierży liczby zwycięstw w Rajdowych Mistrzostwach Świata zarówno w tytułach mistrzowskich jak i liczby rajdowych zwycięstw bijąc na głowę. Domeną Loeba jest znakomita jazda po drogach asfaltowych.
Sebastiena Loeba od dzieciństwa interesował sport, jednak nie od razu wsiadł za kółkiem, gdyż początkowo trenował gimnastykę, zajmując 5 miejsce na Mistrzostwach Francji. Na całe szczęście złapał bakcyla i zaczął interesować się rajdami, ale za całą pewnością nie wiedząc jeszcze, że zostanie najwybitniejszym kierowcą rajdowym.

Początki wielkiej kariery

Przygodę z rajdami rozpoczął na dobre w 1995 r. W 1997 r. za kółkiem Peugeota 105 odnosi pierwsze sukcesy juniorskie. W tamtym okresie Loeb poznaje Daniela Elenę, pilota  którym jeździ do dziś. W 1998 r. zdobywa 6 miejsce w Citroën Saxo kit-car Cup, a w 1999 r. pierwsze. Rok 1999 to także pierwszy start w Rajdowych Mistrzostwach Świata, kiedy to zadebiutował w Rajdzie Kostaryki. Startując w klasie A6 zwycięża w Rallye de France – Tour de Corse i Rallye San Remo.
Rok 2000 to przełom w karierze Loeba. Dzięki wstawiennictwu Didiera Auriola, Loeb po raz pierwszy jedzie w rajdzie samochodem WRC – Toyotą Corollą. Bierze udział w Rajdzie Francji oraz Rajdzie Włoch, plasując się w pierwszej dziesiątce. W Rajdzie Wielkiej Brytanii jadąc samochodem Citroen Saxo VTS, odnosi pierwsze miejsce w klasie A6. Wcześniej jednak zdobywa mistrzostwo Francji w klasie Citroën Saxo kit-car w Szutrowych Mistrzostwach Francji. Zwraca to uwagę Guya Frequelina, który oferuje Loebowi możliwość reprezentowania Citroena w Mistrzostwach Francji.

W 2001 r. Sebastien Loeb odnosi swój pierwszy poważny sukces międzynarodowy, zwyciężając Mistrzostwa Świata w klasie super 1600. W rajdzie Sanremo jadąc samochodem WRC po raz pierwszy wskoczył na podium zajmując drugie miejsce.
Od 2002 r. już na dobre przeniósł się do samochodu WRC jeżdżąc Citroenem Xarą. W debiutanckim rajdzie sezonu w Monte Carlo zajął drugą lokatę i to tylko dlatego, że dostał dwuminutową karę za niezgodną z przepisami zmianę opon. Kilka miesięcy później w Niemczech wygrywa swój pierwszy rajd WRC.

W sezonie 2003 r. Francus jest już jednym z głównych bohaterów Rajdowych Mistrzostw Świata, zasiadając w fabrycznym zespole Citroena, wraz ze swoim pilotem Danielem Eleną siedmiokrotnie stanął na podium, w tym trzykrotnie odnosi zwycięstwa(Monte Carlo, Rajd Włoch, Rajd Niemiec). Już wtedy można było zauważyć, że francuski kierowca znakomicie jeździ na drogach asfaltowych. Już tego roku bardziej utytułowani koledzy z zespołu (Carlosa Sainza i Colin McRae) musieli uznać jego wyższość.

Pasmo niespotykanych sukcesów

W 2004 roku Sebastien Loeb zdominował sezon i został Rajdowym Mistrzem Świata. Sześciokrotnie zwyciężał i tylko raz był poza podium. Mimo nieukończenia dwóch rajdów wygrał mistrzostwa z 36 punktową przewagą nad drugim Peterem Solbergiem. Udowodnił także, że potrafi znakomicie jeździć na nawierzchniach luźnych. Zwyciężając 6 razy w jednym sezonie wyrównał rekord swego rodaka Didiera Auriola. Loeb dał również wygraną Citroenowi wśród zespołów.

Rok 2005 to ciąg dalszy wielkich sukcesów i kolejne rekordy. Loeb zdobył drugie z rzędu Mistrzostwo bijąc kolejne rekordy. Dziesięciokrotnie zwyciężył i aż sześć razy pod rząd, co się nigdy wcześniej nie zdarzyło w historii rajdów WRC. Całe mistrzostwa wygrał na kilka rajdów przed końcem z 56 punktową przewagą nad drugim kierowcą, co również jest rekordem. Wyczyn Sebastiena Loeba można porównać tylko z dominacją Michaela Schumachera w F1 w 2004 r.

Ale jak się okazało to wcale nie był szczyt możliwości francuskiego kierowcy. W sezonie 2006, w pierwszy rajdzie roku w Monte Carlo. Loeb po raz pierwszy od czterech lat musiał uznać wyższość innego kierowcy, zajmując drugą lokatę. Odbił to sobie w kolejnych rajdach odnosząc 8 zwycięstw. Podczas zwycięskiego Rajdu Niemiec, Loeb wyrównał rekord 26 zwycięstw Carlosa Sainza, a kolejne zwycięstwo w Japonii dało mu pierwszą pozycję na liście wszech czasów. Zwycięstwo w Rajdzie Cypru dało mu trzecie z rzędu Mistrzostwo na cztery Rajdy przed końcem. Okazało się to dość istotne, gdyż Loeb złamał rękę jeżdżąc rowerem w pobliżu dom i nie mógł już wystartować tego roku.

Sezon 2007 nie był tak lekki i łatwy do wygrania jak poprzednie. Loeb o pierwsze miejsce musiał stoczyć zażartą walkę z Marcusem Gronholmem. Fin lepiej się spisywał na luźnych nawierzchniach, a Francuz w Rajdzie Norwegii zajął dopiero 14 miejsce, nie kończąc dodatkowo rajdów we Włoszech i Japonii. Na dwie rundy przed końcem sezonu, Sebastien Loeb, tracił 4 punktów do Gronholma. Zostały dwa rajdy – Irlandii i Wielkiej Brytanii, gdzie przewagę, z racji specyfiki trasy dawano Gronholmowi. Jednak Fin w Irlandii rozbił swojego Forda Focusa, a Loeb odniósł zwycięstwo, obejmując prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Wszystko miało się rozstrzygnąć podczas Rajdu wielkiej Brytanii. Tam mimo „dopiero” trzeciego miejsca, Loeb zdobył czwarty tytuł mistrzowski, wyrównując rekord Tommi Makinena.
W 2008 r. największych rywalem Loeba na rajdowych trasach był Mikko Hirvonen, który w pierwszej połowie sezonu objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Jednak druga część należała do Sebastiena Loeba, który od Rajdu Finlandii wygrywał 5 razy pod rząd. Końcowy sukces przypieczętował zwycięstwem w Wielkiej Brytanii. Piąty tytuł mistrzowski dał Leobowi kolejny rekord, posiadał już na koncie 47 zwycięstw.

Kolejny sezon Loeb rozpoczął passą 5 zwycięstw pod rząd, w tym po raz pierwszy w Rajdzie Norwegii. W trzeciej eliminacji sezonu – Rajdzie Cypru, Loeb odniósł swoje jubileuszowe 50 zwycięstwo w rajdach WRC. Jednak druga część sezonu była trudniejsza i o końcowe zwycięstwo do samego końca musiał walczyć z Mikko Hirvonenem.
Na Rajdzie Akropolu, jadąc na trzeciej pozycji wypadł z trasy, w groźnie wyglądającym wypadku samochód uległ całkowitemu zniszczeniu. W 2009 r. Sebastian Loeb zawitał także  w Polsce podczas rozgrywanego po raz pierwszy od 1973 r,  Rajdu Polski włączonego do Mistrzostw WRC. Jednak ten występ nie był udany dla Francuza, uszkodził zawieszenie swego Citroena po uderzeniu w pieniek ukryty w grząskim piasku na poboczu, samochód nie nadawał się do dalszej jazdy, następnego dnia kontynuował rajd na zasadach SupeRally. Po poleceniach szefowskich w stosunku do kierowców juniorskiego zespołu Citroen ukończył rajd na siódmej pozycji – stracił tym samym prowadzenie w klasyfikacji generalnej, o jeden punkt na rzecz Mikko Hirvonena.
Po zwycięstwie w Rajdzie Katalonii, zmniejszył przewagę Hirvonena przed ostatnim rajdem sezonu. W Rajdzie Wielkiej Brytanii musiał zyskać co najmniej jedną punktowaną pozycje przed Hirvonenem. Po niesamowitej dyspozycji na dwóch odcinkach specjalnych odniósł zwycięstwo w rajdzie, co dało mu punkt przewagi w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Świata.

W sezonie 2010 rozpoczął śnieżny Rajd Szwecji, w którym Loeb zajął drugą lokatę za Hirvonenem. Następnie były trzy zwycięstwa kolejno w Meksyku, Jordanii i Turcji. Zwyciężył także w nowej imprezie cyklu - Rajdzie Bułgarii.. Dołożył jeszcze cztery zwycięstwa co dało mu 7 z rzędu Mistrzostwo w WRC!

Rok 2011 przyniósł nową generację samochodu o nazwie  - Citroena DS3 WRC. Cały sezon był dość zmienny dla Loeba, rozpoczął go od dopiero 6 miejsca podczas Rajdu Norwegii. W całym cyklu wygrał tylko 5 wyścigów co było najsłabszym rezultatem od 2003 roku.  Mimo dwóch rajdów których nie ukończył odniósł 8 zwycięstwo! Wyczyn ten jest najlepszym biorąc pod uwagę wszystkie sporty motorowe najwyższej klasy startowej. W kolejnym sezonie na rajdowych trasach nic się nie zmieniło, bo nadal królował Francuz. Odniósłszy 9 zwycięstw po raz 9 został Radowym Mistrzem Świata.

Poza trasą

Sebastien Loeb mieszka w Szwajcarii niedaleko Lozanny, wraz z żonę Severine i córkę Valentine. Oni W 2009 roku został odznaczony Kawalerem Legii Honorowej przez prezydenta Francji  Nicolasa Sarkozy'ego. Sebastian Loeb jest członkiem "Champions for Peace", elitarnego kluby 54 wybitnych sportowców pełniących rolę szerzenia pokoju na świecie poprzez sport.

info: wikipedia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz