Valentino Rossi - Moto GP
Data i miejsce urodzenia: 16.01.1979/ Urbino
Narodowość: Włochy
Dyscyplina: Wyścigi motocyklowe
Osiągnięcia:
- Motocyklowych Mistrz Świata w klasie 125 cm3 - 1997 r.
- 2-krotny Motocyklowy Mistrz Świata w klasie 250 cm3 - 1998, 1999
- 2-krotny Motocyklowy Mistrz Świata w klasie 500 cm3- 2000, 2001
- 6-krotny Mistrz Świata w klasie Moto GP – 2002-2005, 2008-2009, oraz raz drugi i dwukrotnie trzeci.
- Rekordzista pod względem liczby zwycięstw w wyścigach motocyklowych( do sezonu 2011 - 104 zwycięstw)
Dla młodego Valentino Rossiego wyścigi były przeznaczeniem. Jego ojciec Grazziano ścigał się na motocyklach w latach 70-tych ubiegłego wieku. Syn przejął zamiłowanie do motocykli właśnie od niego. Jednak dla matki Valentino to się nie podobała, gdyż uważała, że motocykle są zbyt niebezpieczne. Dlatego skłoniła swego syna do ścigania się na gokartach. Ścigał się na nich z powodzeniem do lat 90-tych, zajmując m.in. piąte miejsce w Mistrzostwach Włoch. Wydawał się, że w przyszłości Valentino będzie kontynuował karierę w wyścigach samochodowych. Jednak ściganie się w co raz wyższych klasach kartingowych powodowało co raz większe nakłady finansowe, na które nie było stać rodziny Rossi. Valentino więc postanowił przerzucić się na wyścigi motocyklowe i od 1992 r. ścigał się w klasie minimoto.
W 1993 roku zadebiutował na motocyklu Cagiva Mito w klasie 125 cm3. W pierwszym sezonie zdobył pierwsze pole position i zaliczył pierwszą kraksę. W kolejnym roku został wypożyczony przez fabrykę Lusuardi dla której wywalczył Mistrzostwo Włoch. Bardzo dobre występy na Mistrzostwach Europy w 1995 r. sprawiły, że od 1996 roku Valentino Rossi miał już jeździć w Mistrzostwach Świata.
Kariera w Moto GP
Pierwszy sezon już w elitarnych wyścigach był zróżnicowany. Rossi jeżdżąc na Aprilli kilka razy zaliczył upadek, ale również odniósł swój pierwsze zwycięstwo na Grand Prix w Brnie. Sezon 1997 był dla Włocha doskonały, zwyciężył w aż 11 wyścigach i zdobył Mistrzostwo Świata w klasie 125 cm3.
W kolejnym sezonie pozostając w Aprilli, przeniósł się o klase wyżej do 250 cm3 . Wygrywając 5 wyścigów został wicemistrzem. W 1999 roku zdobył mistrzostwo i rozstał się z Aprillą.
Nowym zespołem w nowej klasie(500 cm3) była Honda. W klasie 500 startował inny znakomity Włoskie motyklicta Max Biaggi, do którego często porównywano Valentino Rossiego. Tak jak w debiutanckim sezonie w klasie 250, Rossi zajął drugą pozycję na koniec sezonu w klasie 500 i zdobył mistrzostwo w kolejnym(2001) wygrywając 11 wyścigów. Tego roku Włoch wraz z Colinem Edwardsem wziął udział w 8-godzinnym wyścigu Suzuka 8 Hours. Para wygrała wyścig na motocyklu Honda VTR1000SPW, mimo braku doświadczenia Valentino w jeździe na tego typu maszynach.
Początek dominacji
Od 2002 roku Valentino Rossi zaczął się ścigać w królewskiej klasie MotoGP(odpowiednik F1 w wyścigach samochodowych). W inauguracyjnym sezonie wygrał 11 Grand Prix i jako 23-latek został jednym z najmłodszych Mistrzów Świata. Rozpoczęła się era dominacji Włocha na torach całego świata.
Rossi ścigając się dalej w Hondzie obronił swój tytuł rok później. Zaczął sezon od wygranej Grnd Prix na torze Suzuka, gdzie doszło do śmiertelnego wypadku Japońskiego motocyklisty Daijiro Kato. Jednym z najbardziej pamiętnych wyścigów było Grand Pix Australii, Valentino dostał 10 sekundową karę za wyprzedzenie podczas żółtej flagi. Rossi przyśpieszył do tego stopnia, że nie dość, że odrobił straty, to zyskał dodatkowe 5 sekund nad resztą stawki wygrywając cały wyścig.
Po 4-letniej i bardzo udanej przygodzie z Hondą, Valentino Rossi w 2004 r. przeniósł się do Yamahy. Włoch będąc największą gwiazdą i najlepszym zawodnikiem MotoGP dostał według różnych źródeł rekordową gażę 12 mln dolarów za dwuletni kontrakt z Yamahą. Zmiana teamu nie wpłynęła negatywnie na jazdę Rossiego. Yamaha była bardzo rozwojowym zespołem co wpłynęło na wybór właśnie Yamahy, a nie rodzimego Ducati. Valentino Rossi trzeci raz z rzędu zdobył Mistrzostwo MotoGP.
W 2005 roku po raz 5 z rzędu wygrał pierwszy wyścig sezonu. W sumie odniósł 9 zwycięstw i tylko raz nie uplasował się na podium, gdzie podczas Grand Prix Japonii nie ukończył wyścigu. Dało mu to czwarty z rzędu tytuł Mistrz Świata, z miażdżącą przewagą 147 punktów nad drugim Marco Melandrim i trzecim Nicky’m Haydenem.
W Sezonie 2006 Rossi ponownie był faworytem do zdobycia tytułu, jednak nie zaczął sezonu tak dobrze jak w kilku poprzednich latach. W pierwszym wyścigu w Grand Prix Hiszpanii był dopiero 14. W kolejnych startach dobre wyścigi przeplatał z gorszymi, i aż trzy razy nie ukończył jazdy. Przez cały sezon gonił punktowo Haydena. Wszystko miało się rozstrzygnąć w dwóch ostatnich wyścigach sezonu. Gdy po nieukończeniu GP Portugalii przez Nicky Haydena wydawał się, że po tytuł po raz kolejny sięgnie Rossi, to ten jednak w Walencji zajął dopiero 13 lokatę, co dało mu „tylko” wicemistrzostwo.
Rok później sezon zaczął zdecydowanie lepiej z drugą pozycją w inauguracji podczas GP Kataru i pierwszym miejscem w GP Hiszpanii. Tego sezonu jeszcze sześciokrotnie stawał na podium, ale w porównaniu do 10 zwycięstw Casey Stonera to nie było wiele. Przegrał też walkę o druga pozycję z Danim Pedrosą. Rok zakończył na trzecim miejscu.
W 2008 roku zespół Yamaha Fiat zmienił dostawcę opon na Bridgestone, a sam Valentino Rossi powrócił się do swojej optymalnej formy. Wygrał tego sezony 9 startów i odzyskał panowanie w królewskiej kategorii MotoGP.
W następnym sezonie Rossi 13 razy stawał na podium, w tym 6-krotnie na najwyższym jego stopniu. W walce o mistrzostwo pokonał m.in. swojego kolegę z zespołu Jorge Lorenzo. Valentino Rossi po raz siódmy sięgnął po mistrzostwo w najwyższej kategorii motocyklowej, tym samy wyrównując rekord swego rodaka Giacomo Agostini’ego z przed 37 laty. Rossi pobił także inna barierę, w GP Holandii odniósł 100 zwycięstwo wyścigach, stając się drugim motocyklistą w historii, któremu udała się ta sztuka.
Poważny upadek
Sezon 2010 był dla Rossi’ego chyba najbardziej pechowy w karierze. Najpierw doznał kontuzji barku i pleców upadając podczas rekreacyjnej jazdy na motocrosie. Ale do bardzo groźnego wypadku doszło dopiero na treningu przed GP Włoch na torze Mugello. Włoch upadając złamał kość strzałkową i piszczelową prawej nogi. Ta kontuzja pierwszy raz w karierze, nie pozwoliła na start w kilku wyścigach żywej legendy MotoGP. Jednak operacje i leczenie przebiegły pomyślnie(Rossi był leczony m.in. za pomocą komory hiperbarycznej) i Włoch powrócił już 5 tygodni później podczas GP Niemiec. Rossi zdołał wywalczył tam 4 miejsce, co po tak poważnej kontuzji było ogromnym sukcesem. Ostatecznie sezon ukończył na 3 miejscu w klasyfikacji generalnej (zwyciężając 2 razy w Qatarze i Malezji i wywalczył 8 miejsc na podium), jednak stracił rekord ilości punktów w jednym sezonie na rzecz Jorge Lorenzo, który zgromadził 383 punkty.
Nieowocna zmiana teamu
Po tym trudny roku Włoch oznajmił, że z końcem sezonu 2010 rozstaje się z Yamahą i przesiada się na Ducati. Kontrakt podpisał na 2 lata, ucinając spekulacje, że sezon 2010 jest jego ostatnim w MotoGP. W ten sposób po siedmiu sezonach startów w Yamasze, zamienia barwy zespołu. Jednak w nowym teamie Rossiemu nie szło za dobrze, a konstrukcja Ducati nie była wstanie konkurować o najwyższe stopnie podium. Po dwóch niezadowalających sezonach, w których zajął 6 i 7 miejsce w klasyfikacji genaralnej, Valentino Rossi postanowił wrócić do Yamahy na sezon 2013.
info: wikipedia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz