środa, 25 października 2017

Tommi Makinen

Tommi Makinen - Legendy sportu | Rajdy WRC



Data i miejsce urodzenia: 26.04.1964, Puuppola
Narodowość: Finlandia
Dyscyplina: Kierowca rajdowy
Osiągnięcia:
  • 4-krotny Mistrza Świata w Rajdach Samochodowych WRC - 1996, 1997, 1998, 1999
  • 26-krotny zwycięzca w rajdach WRC (45 podium)
  • 362-krotny zwycięzca etapowy w rajdach WRC



Tommi Antero Makinen to jeden z najbardziej utytułowanych kierowców WRC w historii, z czterema tytułami Mistrza Świata plasuje się na drugiej pozycji wszech czasów.

Początki w rajdach

Tommi swoją zawodową karierę rozpoczął w 1985 r. Jeździł wtedy Fordem Escortem RS200. Jego pierwszym występem był rajd Nokia Rally. Już 2 lata później Makinen zadebiutował w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Co ciekawe miejscem debiutu młodego wówczas kierowcy była rodzima Finlandia.

Na pierwsze zwycięstwo Makinen musiał poczekać aż 7 lat. Kolejny raz szczęśliwa okazała się dla niego Finlandia, bowiem właśnie na ziemi ojczystej odniósł on swoje premierowe zwycięstwo. Występował wówczas również za kółkiem Forda, konkretniej Escorta Coswortha.

Kontrakt z Mitsubishi


Bardzo dobre występy w 1994 r. wywołały spore zainteresowaniem Tommim
 wśród większości teamów rajdowych. Ostatecznie związał się z fabrycznym zespołem Mitsubishi. Startował za kierownicą Mitsubishi Lancer Evo. To właśnie z tym zespołem święcił swoje największe sukcesy.

Czteroletnia dominacja Fina


Podpisanie kontraktu z japońskim zespołem okazało się strzałem w dziesiątkę. Makinen swój pierwszy tytuł mistrzowski zdobył  w 1996 roku. Tego roku wygrał m.in Rajd Safari, Rajd Argentyny i Rajd Australii. W końcowej klasyfikacji pokonał broniącego tytułu Colina McRae. W 1997 r. Makinen do ostatniego wyścigu toczył bój ze swoim odwiecznym rywalem Colinem McRae, zwyciężając go tylko o 1 punkt. W Kolejnym roku zaciętą walkęo trzeci tytuł mistrzowski stoczył z Carlosem Sainzem. O mistrzostwie zadecydował przedostatni wyścig sezonu - Rajd Australii, którego wygrał Makinen a drugi był Sainz. Kierowców dzieliło tylko 2 punkty i wszystko miało się rozstrzygnąć w Rajdzie Wielkiej Brytanii, lecz tego obaj kierowcy nie ukończyli i tytuł ponownie powędrował w ręce Makinena. Tym samy Fin jako pierwszy w rajdach WRC zdobył mistrzostwo trzy razy z rzędu.  Zwycięstwo Fina dało też Mitsubishi zwycięstwo w klasyfikacji konstruktorów. Sezon 1999 Fin rozpoczął od zwycięstwa w jednym ze swoich ulubionyvh rajdów Monte Carlo. Największym rywalem tego roku okazał się młody Norweg Richard Burns. Ale Makinen ostatecznie pokonał Burnsa w drodze po czwarty z rzędu triumf w Mistrzostwach Świata WRC.
Kolejny sezon Tommi Makinen zaczął doskonale od zwycięstwa w Monte Carlo i drugiej lokaty w Rajdzie Szwecji. Niestety dalej było już tylko gorzej, Fin miał problemy z ukończeniem rajdów i ostatecznie uplasował się dopiero na 5 pozycji w klasyfikacji generalnej. Problem z równym jeżdżeniem dawał się we znaki w kolejnym sezonie, gdzie Makinen zwycięstwa rajdowe przeplatał z wypadaniem z trasy. Do groźnego wypadku doszło choćby w Rajdzie Korsyki, kiedy to Makinen uderzył w skałę i zawisł tuż nad krawędzią urwiska. Ale i tak udało mu się zając trzecie miejsce na koniec sezonu.
Fin, podczas występów w barwach Mitsubishi w latach 1996-2001 r. wygrał aż 22 rajdy zaliczane do cyklu Mistrzostw Świata. w 2000 r, wygra też Race of Champions, coroczną imprezę z udziałem najlepszych kierowców rajdowych i wyścigowych.
Po kilku latach święcenia triumfów w barwach Mitsubishi, Makinen postanowił związać się z inną ekipą. W 2002 roku podpisał kontrakt z teamem Subaru. W tych barwach udało mu się wygrać jeszcze jeden rajd (Monte Carlo).

Zakończenie kariery


Ostatnim występem Fińskiego zawodnika był Rajd Wielkiej Brytanii w 2003 r. Po tym właśnie sezonie Makinen postanowił zakończyć swoją bardzo bogatą w tytuły karierę.

Tommi Makinen dzięki zwycięstwu w 24 rajdach zajmuje 5 miejsce w klasyfikacji wszech czasów. Lepsi od niego są tylko Sebastian Loeb, Marcus Gronholm, Carlos Sainz oraz nieżyjący Colin McRae.
Warto dodać, że aż czterokrotnie swoje triumfy Makinen święcił w rodzimej Finlandii oraz Monte Carlo.

Tommi Makinen po zakończeniu swojej kariery poświęcił się temu co kochał i robił przez całe życie. Otworzył firmę Tommi Makinen Racing, która zajmuje się on budową oraz serwisowaniem samochodów rajdowych.
Fińska legenda miała okazję kilka razy odwiedzić nasz rodzimy kraj. Pierwsza jego wizyta w Polsce miała miejsce w 2008 r., kiedy to był gościem podczas 46 edycji rajdu Barbórka. Wywołał on tym samym spore zainteresowanie, a jego wizyta została przyjęta przez polskich kibiców bardzo entuzjastycznie. W 2010 r. skorzystał z zaproszenia Subaru Poland Rally i gościł podczas testów tego właśnie teamu.Makinen ma żonę i dwójkę dzieci.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz